Sök:

Sökresultat:

3566 Uppsatser om Lpfö 98 reviderad 2010 - Sida 1 av 238

JÀmstÀlldhetsarbete i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers syn kring jÀmstÀlldhetsarbete inom förskolan samt olika arbetssÀtt för att uppnÄ de jÀmstÀlldhetsmÄl som slÄs fast i lÀroplanen för förskolan, Lpfö98 (reviderad 2010)

Syftet med vÄr studie var att undersöka vad pedagoger har för syn gÀllande jÀmstÀlldhetsmÄlen i lÀroplanen för förskolan, Lpfö98 (reviderad 2010) samt undersöka hur pedagoger arbetar för att uppnÄ jÀmstÀlldhetsmÄlen. Det kommer Àven framföras vilka möjligheter och utmaningar pedagoger finner nÀr det gÀller att uppnÄ jÀmstÀlldhetsmÄlen..

Den reviderade lÀroplanen ska genomsyra vardagen pÄ förskolan. En studie utifrÄn verksamma förskollÀrares syn pÄ Lpfö98 reviderad 2010

BakgrundHÀr presenteras en kort sammanfattning om förskolans framvÀxt. Vidare presenteras förskolans första lÀroplan Lpfö98 (1998) för att sedan beskriva bakgrundsfakta kring den omarbetning som gjorts och som bidragit till att förskolan den 1 juli 2011 fÄr en reviderad lÀroplan.SyfteSyftet med undersökningen Àr att studera implementeringen av den reviderade lÀroplanen för förskolan utifrÄn hur den enskilde förskollÀraren ser pÄ, förstÄr och tolkar Lpfö98 reviderad (2010). Vidare vill vi undersöka vad förskollÀraren tror att den reviderade lÀroplanen kommer innebÀra för dennes vardagsarbete och verksamhet.MetodFör att kunna undersöka vÄrt syfte har vi utgÄtt frÄn den kvalitativa metoden self report som forskningsverktyg. Self report innebÀr att respondenterna skriftligen besvarar en eller flera frÄgestÀllningar. Urvalet i denna undersökning Àr 12 verksamma förskollÀrare frÄn en mindre kommun i VÀstra Götalands lÀn.ResultatResultatet visar att förskollÀrare ser den reviderade lÀroplanen för förskolan som mer tydlig och preciserad.

Samlingens pedagogiska syfte : En frÄga om kompetenta pedagoger, pedagogisk dokumentation, lÀroplan för förskolan 2010 och ledarskapets betydelse

Avsikten med undersökningen Àr att klarlÀgga om det finns ett pedagogiskt syfte med samling, en traditionell aktivitet som förekommer dagligen i förskolan. Vi vill Àven efterforska vad som styr innehÄll, lÀrande och hur pedagogiskt ledarskap utövas. Med anledning av detta har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod vid undersökningen av sju observationer, och tolv semistrukturerade intervjuer med förskollÀrare och förskolechefer. Undersökningen har utförts pÄ kommunala och privata förskolor i tvÄ större kommuner i Sverige. Resultatet visar att förskollÀrarna har ett pedagogiskt syfte med samlingen, som illustreras av ett lÀrande frÀmst utifrÄn sÄng, rörelse och matematik, vilket gÄr att hÀrröra till LÀroplan för förskolan Lpfö98 (reviderad 2010). NÀr det kommer till innebörden av begreppet pedagogiskt syfte, uppfattar vi dÀremot inte att alla delar som kartlÀggning, planering, utvÀrdering och uppföljning för att synliggöra barns lÀrande och för att utveckla verksamheten förekommer..

FrÄn barnomsorg till undervisning för barn : Förskolan i förÀndring

Mitt syfte med detta examensarbete var att ta reda pÄ vilka pedagogiska krav som stÀlls i och med den under Äret 2010 reviderade lÀroplanen för förskolan. Jag ville ocksÄ ge en historisk tillbakablick pÄ förskolans föregÄende styrdokument. Min huvudsakliga metod för att genomföra detta arbete har varit att genom textanalys jÀmföra den gÀllande lÀroplanen för förskolan, Lpfö 98, med den reviderade upplagan av Lpfö 98 (Lpfö 98 reviderad 2010). Jag har fokuserat pÄ de förÀndringar i den reviderade lÀroplanen som förvÀntas ge pedagogiska konsekvenser, samt berör förskollÀrares uttryckliga ansvar. Min undersökning visade att de pedagogiska mÄlen i förskolan var mer detaljerade och delvis omformulerade i den reviderade lÀroplanen.

FörÀndringarnas tid : En ny lÀroplan och dess konsekvenser för förskollÀrarens arbete med matematik och yrkesidentitet

Syftet med denna studie Àr att synliggöra om förskollÀrarna upplever upplever nÄgra skillnader i sitt metodval inom matematik i och med implementeringen av lÀroplanen för förskolan reviderad 2010 samt om den geografiska placeringen av förskolan har nÄgon inverkan pÄ dessa val. Studien behandlar Àven om yrkesidentiteten har förÀndrats i och med reviderigen, samt om den geografiska placeringen av förskolan har betydelse för den metodik förskollÀraren anvÀnder sig av inom Àmnet matematik. Genom att först göra en textanalys av lÀroplanen för förskola (Lpfö98) och lÀroplanen reviderad förskola reviderad 2010 (lpfö98/10) har vi belyst de skillnader som finns i förskolans lÀroplaner. Detta resulterade i att vi kunde utforma en intervjuguide som vi sedan har kunnat anvÀnda i de intervjuer som gjordes med respondenter som totalt Àr nio stycken, fyra som Àr verksamma i en stor stad och fem som Àr verksamma i glesbygden. Under studiens gÄng har vi stÀndigt anvÀnt oss av relevant litteratur som bland annat behandlar matematik i förskolan.

Matematik i förskolan : förskollÀrares uppfattning om matematik

Detta arbete syftar till att undersöka förskollÀrares uppfattning om matematik i förskolan och ifall verksamheternas arbetet med matematiken har förÀndrats i och med Lpfö ? 98 reviderad 2010. Genom att utföra en kvantitativ studie Àr min avsikt att uppnÄ syftet och besvara undersökningen tre frÄgestÀllningar gÀllande förskollÀrares Äsikter om och arbete med matematik. För att fÄ svar pÄ mina frÄgor kring detta Àmne har jag sÀnt ut 115 stycken postenkÀter till förskollÀrare i ett lÀn i mellansverige. Denna enkÀtundersökning har visat att förskollÀrare har skilda uppfattningar om vad matematik Àr, vad barnen i förskolan ska lÀra sig av det och ifall Lpfö ? 98 reviderad 2010 har pÄverkat arbetet med just matematiken.

Going concern : En revisors dilemma

Syftet med studien Àr att, genom de didaktiska frÄgorna vad? och varför?, studera synen pÄ begreppet sprÄk i lÀroplanen för förskolan i Sverige och Finland. En jÀmförelse av dessa tvÄ styrdokument, LÀroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2010) (Skolverket 2010) och Grunderna för planen för smÄbarnsfostran (Stakes 2005), visar pÄ likheter och skillnader i idéer om sprÄk. Metoden för analysen Àr kvalitativ, och lingvistisk textanalys kombineras med idéanalys. Resultaten visade att likheterna i de studerade styrdokumenten rörde sig om flera gemensamma teman men ordvalen och betoningarna skiljde sig.

Musiken och bilden har ett roligt syfte! : Sex förskollÀrares tankar om bild och musik som innehÄll i förskolans verksamhet

I den nya lÀroplanen för förskolan, lpfö 98 (reviderad 2010) ligger stort fokus pÄ estetiken. Estetik kan innefatta mÄnga olika omrÄden i förskolans verksamhet men poÀngteras ofta i Àmnen som musik och bild. Den hÀr studien syftar pÄ att undersöka hur sex förskollÀrare tycker och tÀnker om musik och bild i verksamheten. Detta ska sedan sÀttas i relation till lÀroplanen för förskolan, lpfö 98 (reviderad 2010). Undersökningen genomförs med hjÀlp av samtalsintervju dÀr sex förskollÀrare intervjuas med samma frÄgor.

Synen pÄ begreppet sprÄk i förskolans lÀroplan : En jÀmförelse av den svenska och den finlÀndska lÀroplanen för förskolan

Syftet med studien Àr att, genom de didaktiska frÄgorna vad? och varför?, studera synen pÄ begreppet sprÄk i lÀroplanen för förskolan i Sverige och Finland. En jÀmförelse av dessa tvÄ styrdokument, LÀroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2010) (Skolverket 2010) och Grunderna för planen för smÄbarnsfostran (Stakes 2005), visar pÄ likheter och skillnader i idéer om sprÄk. Metoden för analysen Àr kvalitativ, och lingvistisk textanalys kombineras med idéanalys. Resultaten visade att likheterna i de studerade styrdokumenten rörde sig om flera gemensamma teman men ordvalen och betoningarna skiljde sig.

Dokumentation i förskolan

Dahlgren Karin och Nilsson Anna-Karin (2011) Dokumentation i förskolan. LĂ€rarutbildningen Malmö Högskola. Vi har valt dokumentation i förskolan som Ă€mne för vĂ„rt examensarbete dĂ„ vi menar att det Ă€r ett bra redskap för vĂ„rt arbete i förskolan. Dokumentation kan anvĂ€ndas för att följa upp, utvĂ€rdera och utveckla verksamheten. Ämnet har Ă€ven aktualiserats i och med den reviderade lĂ€roplanen för förskolan som fastslĂ„r att ?förskolans kvalitet ska kontinuerligt och systematiskt dokumenteras? (Lpfö 98 reviderad 2010:14) I lĂ€roplanen har ocksĂ„ förskollĂ€rarnas ansvar för dokumentation förtydligats.

Fem förskollÀrares tankar om matematik : En undersökning om fem förskollÀrares syn och arbete med matematik utifrÄn Lpfö 98 reviderad 2010

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur förskollÀrare arbetar med matematik i förskolan utifrÄn Lpfö98 reviderad 2010. Detta ville vi undersöka eftersom den reviderade lÀroplanen fokuserar mer pÄ matematikinnehÄllet Àn tidigare. För att kunna genomföra denna undersökning, hur förskollÀrare arbetar med matematik utifrÄn den reviderade lÀroplanen och vilken syn de har kring matematik i förskolan, intervjuades fem förskollÀrare.Resultatet i denna undersökning visar att förskollÀrarna utgÄr frÄn den reviderade lÀroplanen och att de numera upplever att de synliggör och fokuserar mer pÄ matematik. DÀrutöver visar resultatet att förskollÀrarna utvecklat större medvetenhet kring matematikens betydelse samt deras arbetsÀtt kring matematikomrÄdet. De förskollÀrare i undersökningen som hade negativa erfarenheter och instÀllning till matematik Àr de som mest belyser och poÀngterar vikten av att barn fÄr tidiga och lustfyllda erfarenheter av matematik i förskolan.

Fritidsverksamheten inifrÄn : Vad elever efterfrÄgar och fritidspedagoger vill erbjuda

Med anledning av att riksdagen Är 2010 fastslog en ny lÀroplan för förskolan, LÀroplan för förskolan 98 reviderad 2010, Lpfö 98 (rev. 2010), dÀr mÄlen kring naturvetenskap inom förskolan skÀrptes stÀlldes Àven högre krav pÄ förskollÀrare. IstÀllet för ett natur-vetenskapligt mÄl blev det nu tre mÄl som förskolan skulle strÀva efter att uppnÄ. Denna studie syftar till att undersöka huruvida personal i förskolverksamheten upple-ver sig kunna uppnÄ mÄlen i Lpfö 98 (rev, 2010). Vad de anser Àr viktiga argument för naturvetenskap i förskolan samt vad de tror Àr anledningen till att tidigare studier visat pÄ att undervisningen inom naturvetenskap inom förskolan Àr bristfÀllig.

Scoutförskola : En förskola med scoutprofil

Due to the interest of starting a preschool with a scout profile in my circle of acquaintances I chose to write my report about how the scout method would work in a preschool. I did this by comparing the origin of scouting and preschool. I based my report on the following questions:Are there any similarities or differences with curriculum, education act and the scout method that can make it easier/harder to work with the scout method in the preschool?There are many theorists that have had influence on the preschool. Give some examples of their theories that could affect the scout preschool?What is the difference between a teacher and a scout leader?What would a preschool look like if you included the scout method in the daily activity?With the help of my literature studies I compared the scout method against the laws and rules to make sure that the scout method doesn?t contradict them.

Naturvetenskap ? en naturlig del av förskolan? : En kvantitativ studie kring förskollÀrares upplevelser av uppnÄendet av de naturvetenskapliga mÄlen

Med anledning av att riksdagen Är 2010 fastslog en ny lÀroplan för förskolan, LÀroplan för förskolan 98 reviderad 2010, Lpfö 98 (rev. 2010), dÀr mÄlen kring naturvetenskap inom förskolan skÀrptes stÀlldes Àven högre krav pÄ förskollÀrare. IstÀllet för ett natur-vetenskapligt mÄl blev det nu tre mÄl som förskolan skulle strÀva efter att uppnÄ. Denna studie syftar till att undersöka huruvida personal i förskolverksamheten upple-ver sig kunna uppnÄ mÄlen i Lpfö 98 (rev, 2010). Vad de anser Àr viktiga argument för naturvetenskap i förskolan samt vad de tror Àr anledningen till att tidigare studier visat pÄ att undervisningen inom naturvetenskap inom förskolan Àr bristfÀllig.

SprÄkutvecklande arbete pÄ förskolan : i relation till reviderad lÀroplan (1998;2010)

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka förskollÀrares kunskap, synsÀtt, erfarenhet och vilket arbetssÀtt det genererar i arbetet med alla barns sprÄkutveckling efter förskolans reviderade lÀroplans införande (1998; 2010) gÀllande det förtydligade mÄlet sprÄk och kommunikation samt hur begreppet undervisning tolkas.                                                             För att fÄ en förstÄelse för förskolan och det förÀndrade uppdraget beskrivs förskolan ur ett historiskt perspektiv till nutid.  Förskolan har en tradition av ett görande men vi funderar kring pÄ vilket sÀtt det görs och om det förÀndrats gÀllande alla barns sprÄkutveckling och vissa barns sprÄksvÄrigheter i och med att förskolan fÄtt förtydligade mÄl, dÀr ett av mÄlen gÀller sprÄk och kommunikation.           Studien vilar pÄ en hermeneutisk forskningsansats och Àr genomförd som en kvalitativ studie med intervjuer  av Ätta yrkesverksamma förskollÀrare i en kommun. Följande frÄgestÀllningar har bearbetats i studien: Vilket arbetssÀtt anvÀnder sig förskollÀrare av i förskolan för att möta alla barns sprÄkutveckling? Vilken kunskap har förskollÀrare om barns generella sprÄkutveckling? Vilken erfarenhet har förskollÀrare om vilka faktorer som kan pÄverka att ett barn kan fÄ sprÄksvÄrigheter? Vilket synsÀtt har förskollÀrare om barns generella sprÄkutveckling? Hur tolkar förskollÀrare begreppet undervisning? Resultatet visar att den viktigaste sprÄkutvecklande faktorn i den hÀr studien Àr vikten av att prata med barnen, det dagliga samtalet, att benÀmna, uppmuntra förtydliga och bekrÀfta. .

1 NĂ€sta sida ->